Penerapan Model Project Based Learning Menggunakan Media Canva Untuk Meningkatkan Kreatifitas Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris

  • Neneng Sri Lestari STKIP Al Maksum Langkat, Stabat, Indonesia
Keywords: Project Based Learning,Canva,English

Abstract

Learning English is very important because English is spoken internationally. Most of knowledge about science and high technology is written in English. Because of this, English, which is taught as a foreign language in Indonesia, is a compulsory subject in junior high schools, high schools and universities. Students are less creative in English lessons, so the right media is needed to increase the creativity of Al Maksum Stabat Vocational High School students. The Canva application is the right medium to increase student creativity. The topic of this research is the development of learning media using the Canva application to increase the creativity of Al Maksum Stabat SMK students in English subjects. With the aim of increasing student creativity in speaking English through the application of learning media using the Canva application. The stages of the research method are carried out in four stages, namely planning, action, observation and reflection. The results of the study concluded that the average student scores increased during the pre-test, cycle I and cycle II, namely 16.67, 51.34 and 85 and the percentage of student success increased from 0%, 46.67% to 100%. The results of the observation sheets and questionnaires also prove that the Project Based Learning learning model using Canva media has significantly succeeded in improving their abilities in English courses.

References

Arikunto, S., 2013. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Yogyakarta: Rineka Cipta..
Bakri, N. F., Simaremare, E. S., Lingga, I. S., & Susilowaty, R. A. (2021). Pelatihan Pembuatan Materi Presentasi Dan Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Canva Kepada Guru di Kota Medan Dan Jayapura Secara Online. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 7(1), 1-10.
Gladdol, David.1997. The Future of English.London:British Concil.
Junaedi, S. (2021). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Daring untuk Meningkatkan Kemampuan Kreatifitas Mahasiswa Pada Mata Kuliah English for Information Communication and Technology. Bangun Rekaprima: Majalah Ilmiah Pengembangan Rekayasa, Sosial dan Humaniora, 7(2, Oktober), 80-89. 4
Kemmis, S., Mc. Taggart, R., & Retallick, J. 2004. The Action Research Planner, 2nd ed.rev. Karachi: Aga Khan University, Institute for Educational Development.
Maduwu, B. (2016). Pentingnya pembelajaran bahasa Inggris di sekolah. Warta Dharmawangsa, (50).
Mahardika, A. I., Wiranda, N., & Pramita, M. (2021). Pembuatan Media Pembelajaran Menarik Menggunakan Canva untuk Optimalisasi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, 4(3).
Munir, 2012. Pembelajaran Jarak Jauh: Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: Alfabeta. Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media pembelajaran audio visual berbasis aplikasi canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317-327..
Noverita, A., & Siregar, Z. (2020). Hubungan Penerapan Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah Oleh Guru Geografi pada Materi Bumi dan Jagad Raya dengan Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Bandar Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Berbasis Sosial, 1(2), 19-25.
Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan aplikasi Canva sebagai media pembelajaran bahasa dan sastra indonesia jenjang sma/ma. Jurnal Sasindo Unpam, 8(2), 79-96.
Pontoh, G. H., Pua, C., Langi, H. S., & Waroh, A. (2018, October). Inovasi Pembelajaran Bahasa Inggris di Politeknik Negeri Manado. In Prosiding Industrial Research Workshop and National Seminar (Vol. 9, pp. 802-804).
Rahmadhani, M., & Lestari, N. S. (2021). SHARING FOR CARING: BERSAMA BERBAGI ILMU DAN MANFAAT DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS MELALUI GAMES. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 41-51.
Saukah, A. (2003). Pengajaran bahasa Inggris di Indonesia: Tinjauan terhadap unjuk kerja pembelajar serta upaya peningkatannya. Malang, Indonesia: Departemen Pendiddikan Nasional-Universitas Negeri Malang.
Susanti, R. (2002). Penguasaan kosakata dan kemampuan membaca bahasa inggris. Jurnal pendidikan penabur, 1(1), 87-93.
Published
2022-12-31