PENGEMBANGAN MEDIA E-LEARNING IPA BERBASIS TEMATIK INTEGRATIF UNTUK MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA

  • Kiki Pratama Rajagukguk STKIP Al Maksum Langkat, Stabat, Indonesia
  • Nurul Hasanah STKIP Al Maksum Langkat, Stabat, Indonesia
  • Elfi Lailan Syamita Lubis STKIP Al Maksum Langkat, Stabat, Indonesia

Abstract

This study aims to determine how the results of developing E-Learning media based on the thematic integrative discovery learning model on the creative thinking abilities of elementary school students in science subjects. The type of research used is Research and Development (R&D) and adapts the Tessmer model. The steps for using the Tessmer model are: self evaluation, expert review and one to one, small group and field test. The trial design used a Quasi Experimental Design in the form of a one-Group pretest posttest design. The data collection instruments in this development consist of validation of material experts, media experts, learning design experts to see the feasibility of the media and student response questionnaires, creative thinking ability test instruments using open ended questions and interviews to see the effectiveness and practicality of the developed e-learning media. The data analysis technique used qualitative data analysis and quantitative data analysis. The results showed that the developed e-learning media was in the category of quite valid and attractive, in the sense that it received an interesting response for students and was very effectively used in the learning process because it could improve students' creative thinking skills.

References

Akbar, P.S. & Usman, H. (2013). Metodologi Penelitian Sosial. Jakarta: Bumi Aksara
Akbar, Sa'dun. (2013). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Rosdakarya.
Akbar, Sa'dun dan Hadi Sriwiyana. (2011). Pengembangan Kurikulum dan. Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Yogyakarta: Cipta Media
Bakri, F, Muliyati, D (2017). 'Pengembangan Perangkat E-Learning untuk Matakuliah Fisika Dasar II Menggunakan LMS Chamilo. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika. Vol.2 No.1 25-30
Emzir. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif Analisis Data. Jakarta :PT Raja. Grafindo Persada Pusat.
Hamdunah. (2015). Praktikalitas Pengembangan Modul Kontruktivisme Dan Website Pada Materi Lingkaran Dan Bola. Lemma. 2, (1), hal 42-35.
Heruman. 2013. Model Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar, Bandung: Remaja Rosdakarya
Lubis, E. L. S., Rajagukguk, K. P., & Mustika, L. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa. Jurnal Sintaksis, 2(2), 1–10.
Lubis, R. R., Rajagukguk, K. P., Kirana, J., & Rahayu, N. S. (2021). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Model 4D Pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 14–22.
Majid, Abdul. (2014). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Mardapi, Djemari. (2013). Teknik Penyususnan Instrumen Dan Notes. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Muhson, Ali. (2010) “ Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi.” Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia. Vol 8 No 2 Tahun 2010. Ha 1-10.
Munandar, U. 2009. Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta
Nurkancana, Wayan. (1986). Evaluasi Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional.
Rahman, Reza. (2009). Corporate Social Responsibility Antara Teori dan Kenyataan. Jakarta : Buku Kita 2009
Rajagukguk, K. P., Lubis, R. R., Pratiwi, A., & Syafira, H. (2020). Analisis Tingkat Kemampuan Berpikir Kreatif Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Sintaksis: Pendidikan Guru Sekolah Dasar, IPA, IPS Dan Bahasa Inggris, 3(1), 9–16.
Siswono, Yuli Eko, Tatag, 2006. Desain Tugas Mengidentifikasikan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Matematika: Dalam Jurnal Terakreditasi “Pancaran Pendidikan”,Jember.
Suhadi. (2007). Petunjuk Perangkat Pembelajaran. Surakarta: Universitas. Muhammadiyah
Suyanto, & Asep Jihad. (2013). Menjadi Guru Profesional: Strategi Meningkatkan Kualifikasi dan Kualitas Guru di Era Global. Jakarta: Esensi (Erlangga Group).
Tegeh, I Made. 2019. Model Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Graha Ilmu
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Inovatif-Progresif Konsep, Landasan, dan Implementasi Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana
Yazdi, M., (2012), E-Learning Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Berbasis. Teknologi Informasi, Jurnal Ilmiah Foristek, 2(1): 143-152.
Published
2021-12-31