PENGEMBANGAN INOVASI PEMBELAJARAN KARTU PINTAR TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA KELAS III SD NEGERI 057204 DESA STUNGKIT

  • Sofia Dwi Octavia N STKIP AL MAKSUM
  • Sulastri Br Sembiring STKIP AL MAKSUM
Keywords: Inovasi Pembelajaran, Kartu Pintar, Minat Belajar.

Abstract

The purpose of learning innovations using smart cards towards students' learning interests is to assist students in increasing student interest in learning. Innovative education using smart cards is interrelated, because children need knowledge that is easy for them to understand to be able to concentrate on learning well. Learning innovation both to support and motivate students in learning. Through this innovative education, students get learning and knowledge about how to use smart cards. Teachers as educators are required to be active, innovative, creative in teaching so that children have a great willingness to learn. This study also uses a test that is used is a performance test that is a test used to measure a person's achievement after learning something. The research used in developing smart cards for grade III elementary schools is research and development (R&D). With observations and questionnaires conducted in State Elementary School 057204 Stungkit Village. The results of the Smart Card Learning Innovation on students' interest in learning at SD Negeri 057204 Stungkit Village appeared in students after developing smart cards. This is evidenced by the data from the final measurement of the use of smart cards to students' interest in learning at grade III of Public Elementary School 057204, this Stungkit Village has a significance value of 0,000 <0.05 then Ho is rejected and Ha is accepted. This means that smart cards have a significant influence on students' interest in learning at 057204 Public Elementary School in Stungkit Village.

_________________________________

Tujuan inovasi pembelajaran menggunakan kartu pintar terhadap minat belajar siswa adalah untuk membantu siswa dalam meningkatkan minat belajar siswa. Pendidikan inovasi menggunakan kartu pintar ini saling berkaitan, dikarenakan anak-anak memerlukan pengetahuan yang mudah mereka pahami untuk bisa berkonsentrasi mengikuti pelajaran dengan baik. Pembelajaran inovasi baik untuk menunjang dan memotivasi siswa dalam belajar. Melalui pendidikan inovasi ini, siswa mendapatkan pembelajaran dan pengetahuan mengenai cara pembelajaran menggunakan kartu pintar. Guru sebagai pendidik dituntut untuk aktif, inovatif, kreatif dalam mengajar sehingga anak mempunyai kemauan yang besar untuk belajar. Penelitian ini juga menggunakan sebuah tes yang digunakan adalah tes prestasi yaitu tes yang digunakan untuk mengukur pencapaian seseorang setelah mempelajari sesuatu. Penelitian yang digunakan dalam pengembangan kartu pintar untuk SD kelas III adalah penelitian dan pengembangan research and development (R&D). Dengan observasi dan kuesioner yang dilakukan di SD Negeri 057204 Desa Stungkit. Hasil dari Inovasi Pembelajaran Kartu Pintar terhadap minat belajar siswa SD Negeri 057204 Desa Stungkit muncul pada diri siswa setelah melakukan pengembangan kartu pintar. Hal ini dibuktikan dengan data hasil pengukuran akhir penggunaan kartu pintar terhadap minat belajar siswa pada kelas III SD Negeri 057204 Desa Stungkit ini memiliki nilai signifikansi 0,000 < 0,05 maka Ho ditolak dan Ha diterima. Artinya kartu pintar memiliki pengaruh yang signifikan terhadap minat belajar siswa SD Negeri 057204 Desa Stungkit.

Published
2020-12-30