Pentingnya Budaya Kewarganegaraan Untuk Menciptakan Generasi Muda Yang Demokratis Pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial

  • Eka Darliana STKIP AL Maksum Langkat, Stabat, Indonesia
  • Anisa Noverita STKIP AL Maksum Langkat, Stabat, Indonesia
  • TrySanti Kisria Darsih STKIP AL Maksum Langkat, Stabat, Indonesia

Abstract

Citizenship culture is a culture that forms the basis of citizenship, which contains a set of ideas that can be realized effectively for cultural receptions whose purpose is to form citizen identity. Here, citizenship culture is very important to develop civic education. This is because to form the identity of citizens, especially in the millennial generation where the identity in question is their identity as an Indonesian citizen. Through Civics learning which already contains elements of civic culture, of course, the millennial generation will be able to think critically, rationally and creatively to examine various citizenship issues and contribute actively to various social and state activities. The real form that results from the reactualization of citizenship culture is the establishment of learning in the form of anti-corruption education. Besides, it is hoped that the characters of the younger generation will grow and develop positively and democratically in order to be able to compete with other nations without forgetting the national identity with the element of technological development in it.

References

Alwasilah, A. C., Suryadi, K., & Karyono, T. (2009). Etnopedagogi: Landasan Praktik Pendidikan dan Pendidikan Guru. Bandung: Kiblat Buku Utama.
Aziz, Abdul Wahab., Teori dan Landasan Pendidikan Kewarganegaraan Sapriya. (2011). Bandung: Alpabeta.
Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan
Irawan, Dr Benny. (2017). Pendidikan Kewarganegaraan untuk Perguruan Tinggi. Palembang: Badan Kerjasama Perguruan Tinggi Negeri Wilayah Indonesia Bagian Barat (BKS- PTN Barat).
Juru, Ignasius Jaques. (2012). Dislokasi Wacana Kewarganegaraan Melampaui Liberalisme Menuju Wacana Agonistik. Yogyakarta: Research Center for Polotics and Governance Jurusan Politik dan Pemerintahan Universitas Gajah Mada.
Mahardika, I. Wayan Trisna, dan Cecep Darmawan. (2016). Civic Culture dalam Nilai-Nilai Budaya dan Kearifan Lokal Masyarakat Bali Aga Desa Trunyan. 23(1):12. Muhson, Ali. t.t. “Teknik Analisis Kuantitatif.” 7. Menengah Pertama_. Jakarta: Kemendikbud.
Nurgiansah, T. H. (2021). Pendidikan Pancasila Sebagai Upaya Membentuk Karakter Jujur. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha
Nurmalina, K., & Syaifullah. (2008). Memahami Pendidikan Kewarganegaraan.
Nurwardani, Paristiyanti, Hestu Yoga Saksama, Udin Sarifudin Winataputra, Dasim Budimansyah, dan Sapriya. (2016). Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Perguruan Tinggi. Direktorat Jenderal Pembelajaran dan Kemahasiswaan Kementerian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia.
Rijali, Ahmad. (2018). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah 17(33):81. doi: 10.18592/alhadharah.v17i33.2374.
Siregar, Z. (2020). Sejarah Terbentuknya Lembaga Adat Partuha Maujana Simalungun. Sejarah Dan Budaya: Jurnal Sejarah, Budaya, Dan Pengajarannya, 14(1), 42-52.
Published
2022-12-31