ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ANDROID PADA MATERI MEMPROSES ENTRI JURNAL KELAS X AKL

  • Trysanti Kisria Darsih STKIP Al Maksum Langkat, Stabat, Indonesia
Keywords: Android Learning Media; Journal Entry; Basic Accounting; Distance Learning

Abstract

The purpose of this study was to see the effectiveness of using android-based learning media in the material for Processing Journal Entries for class X AKL at SMK Dharma Patra Pangkalan Susu. This research is a qualitative descriptive study. The population in this study were students of class X AKL SMK Dharma Patra Pangkalan Susu, and 35 students were randomly selected as samples. The data collection technique in this study was a questionnaire filled out by students via Google Form sent via the class whatsapp group. Based on the research and discussion data, it shows that android-based learning media is effectively used in learning the material for processing journal entries at SMK Dharma Patra Pangkalan Susu.

References

Ani, C., & Cs, C. (2020). Prenatal Education of Personal Human Depelovment in Covid-19 Pandemic. International Journal of Pharmaceutical Research, 12(4), 255-266.
Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Aziz, Muhammad Khoirun. 2015. Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android untuk Meningkatkan Partisipasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI, Tesis. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.
Darsih, Trysanti Kisria, dan Elfi, L. 2021. The Development of Android-Based Learning Media for Basic Accounting Subjects for Class X AKL at Al Ikhlas Vocational High School, Pangkalan Susu, Langkat Regency. BIRCI Journal, 4 (3), 6219-6230.
Fatma, Arina Diana, dan Crys Fajar Partana. 2019. Pembelajaran berbantu aplikasi android untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(2), 229-236 diakses dari https://doi.org/10.21831/jipi.v5i2.26035 pada tanggal 11 April 2022.
Hamalik, Oemar. 2013. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara https://www.bircujournal.com/index.php/birci/article/view/2430 pada tanggal 22 Desember 2021
Karch, Krista, 2014. An Investigation Of Perceptions About Smart Mobile Phone Usage As An Instructional Tool In A High School Classroom. Disertasi. Minnesota, Capella University
Kim, D., Rueckert D., Kim, D.J., dan Seo, D. 2013. Students preceptions and experiences of mobile learning. Language Learning dan Technology, Vol 17, No 3, Hal. 52-73.
Purbasari, R., Kahfi, M, dan Yunus, M. 2012. Pengembangan Aplikasi Android sebagai Media Pembelajaran Matematika pada Materi Dimensi Tiga untuk Siswa SMA Kelas X. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol 1, No 2, Hal. 3-11.
Sadri, M. (2019). Kompetensi Pedagogik Dosen dan Prestasi Akademik Mahasiswa. LIABILITIES (JURNAL PENDIDIKAN AKUNTANSI), 2(2), 162-172.
Sugma, A. R., & Azhar, P. C. (2021). PEMBUATAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS PENDIDKAN KARAKTER MATERI EKOSISTEM UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR KECAMATAN STABAT. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 155-164.
Sukmadinata, Nana Syaodih.2011. Metode Penelitian. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Surat Edaran Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan No.15 Tahun 2020 tentang Pedoman Penyelenggaraan Belajar dari Rumah Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Deseas (COVID-19).
Surjono, Herman D. 2017. Multimedia Pembelajaran Interkatif. Yogyakarta: UNY Press
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
Published
2022-04-30